White velvet cake - Tårtbotten

2013-04-01 @ 14:46:00
Det här är en tårtbotten av den mer mastiga och smakrika sorten! Jag personligen tycker den smakar alldeles himmelskt och det blir en helt annan feeling på en tårta med den här som botten. Den passar dock inte till alla kombinationer tycker jag, ska du göra en mer traditionell tårta med vaniljkräm och någon mousse skulle jag välja vanlig botten, kanske den här. Men till denna botten är det gott med en tunnare fyllning, eftersom botten är så tung i sig. Lemoncurd, sylt eller liknande är yumyum till white velvet!
 
175 grader 
 
Ingredienser
4 st äggvitor
2,5 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
5 dl mjöl
4 dl socker
4 tsk bakpulver
1 nypa salt
170 gram smör
Ev pastafärg/karamellfärg
 
1. Vispa ägg, mjölk och vaniljsocker och ställ sedan den blandningen åt sidan. 
 
2. Blanda mjöl, salt, bakpulver och socker.
 
3. Värm smöret i micron så det blir lite rinnigt, tillsätt sedan smöret i mjölblandningen och blanda om. 
 
4. Häll i äggblandningen i mjölbunken, lite i taget, och vispa sedan till en jämn smet. 
 
Med en liten twist
Den här botten blir väldigt vacker att färga. När jag gjorde en tårta med denna botten senast delade jag smeten i tre olika formar och blandade i lite pastafärg, en gul, orange och röd botten. 
 
I ugnen
Gör du en stor botten som du senare delar, gissar jag att tiden blir 40-60 minuter, men alla ugnar är olika så testa med en potatissticka ofta, den ska vara torr. 
 
Delar man upp smeten i olika formar behöver en botten ca 20-30 minuter, likadant här, testa med en sticka!