Tekakor med linfrön

2012-05-10 @ 11:45:03
När jag var hos Josefina för ett par veckor sedan bjöd hon på dessa tekakor och de är riktigt goda - speciellt nybakade! Jag testade receptet här hemma bara några dagar senare och de blev jättebra, men blev torra ganska fort. Jag tror jag hade inne dem i ugnen lite för länge så jag ska definitivt testa och göra dem igen och ta ut dem tidigare! För de är otroligt enkla och smidiga att göra och smakar susen!
225 grader
10-15 minuter
12 stora eller runt 20 i normalstorlek

5 dl mjölk
1 dl hela linfrön
1.5 dl havregryn
150 gram kesella
50 gram jäst
50 gram sirap
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
10 dl mjöl (jag tar ungefär 3-5 dl grahamsmjöl  och resten vetemjöl för att få lite fylligare kaka!)

1. Koka upp 3 dl mjölk med linfrön och havregryn. Det ska bli som en tjock gröt.

2. Häll upp gröten i en bunke, rör ner resten av mjölken (2 dl). Smula ner jästen och sedan kesellan.

3. Rör om i bunken och tillsätt sedan sirapn, salt, bakpulver och mjöl till du har fått en bra deg som släpper från kanterna.

4. Dela degen i två delar och rulla två längden. Dela dem i valfri mängs beroende på hur många och hur stora kakor du vill ha. Jag gjorde STORA kakor och det blev 12 st. Man borde få runt 18-22 st normalstora. Lägg dem på en plåt och nagga.

5. Låt jäsa i 40 minuter och grädda sedan i 10 -15 minuter i 225 grader.