Smarrig sommartårta!

2012-06-07 @ 13:38:00
Jag ville göra en tårta på Sveriges nationaldag och efter mycket letande på nätet hittade jag denna! Jag gillar inte vispad grädde, smaken, och tycker att det bara växer i munnen. Därför måste jag alltid få bort gräddsmaken när jag själv gör tårta och därför fyllde jag denna med hallonmousse och vaniljkräm med rabarbersaft i! Tårtan blev rejält uppskattad så kör hårt!



Vi börjar med tårtbotten! Den här är riktigt luftig och dessutom riktigt god och lätt att göra. Jag kommer aldrig mer köpa en färdig tårtbotten, har upptäckt att det finns inga som helst bortförklaringar till att det ska vara bra!


Tårtbotten:
5 st ägg
Socker
Potatismjöl
Vetemjöl
2-3 tsk vaniljsocker
1 ½ tsk bakpulver
3 glas

1. Ställ alla tre glas bredvid varandra. Knäck 5 ägg i det första glaset.
2. Mät upp lika mycket socker i glaset bredvid som äggen.
3. Tredje glaset fyller du med potatismjöl till en tredjedel, resten vetemjöl.
4. I det tredje glaset tillsätter du till sist vaniljsocker och bakpulver.
5. Häll ägg och socker i en bunke och vispa i minst 10 minuter. Gärna 15. Det ska riktigt vitt och pösigt.
6. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten för att motverka klumpar, och vänd sedan ner mjölblandningen med en slickepott. Rör så lite som möjligt, vispa absolut inte för då bildas gluten som gör tårtbotten seg.
7. Häll upp i en bakplåtsklädd springform och grädda på 175 grader i 35 minuter.
8. Låt svalna helt i formen innan du tar loss den och delar din botten.


Hallonmousse:
1 gelatinblad
2 dl tinade hallon
2 msk florsocker
2 dl vispgrädde

1. Lägg gelatinbladet i kallt vatten i cirka 5 minuter.
2. Mixa hallonen med florsockret till en slät kräm.
3. Värm sedan hälften av hallonkrämen över vattenbad. När krämen är varm lägg i gelatinbladet och resten av hallonkrämen. Rör och och ställ sedan åt sidan för att svalna.
4. Vispa grädden i en bunke och vänd sedan ner hallonkrämen, ställ kallt för att stelna.

Rabarberkräm:
4 äggulor
½ dl socker
2½ msk majsstärkelse
1 dl koncentrerade rabarbersaft [½ dl för bara en ton av rabarber]
3 dl vispgrädde

1. Vispa äggulor och socker vitt och pösigt.
2. Blanda majsstärkelsen och saften utan klumpar.
3. Koka upp vispgrädde och rör ihop med saften. Tillsätt äggblandningen och värm upp och rör om till den tjocknar.
4. Tag av från plattan och vispa till en jämn kräm. Ställ sedan kallt.

Vit chokladfrosting:
200 gram vit choklad
200 gram cream cheese

1. Smält chokladen över vattenbad.
2. Tillstätt cream cheese och vispa till en jämn smet. Ställ sedan kall för att stelna.

Gör tårtan!
På första lagret tog jag rabarberkrämen, andra lagret hallonmousse [gudomligt god!] och sedan täcker jag tårtan med frostingen. Jag dekorerade med persikor, hallon och riven choklad!